Τι Είναι η Κλασική κετογονική δίαιτα

Η Κλασική Κετογονική Δίαιτα ή Διατροφή KETO  (CKD) σχεδιάστηκε για τη θεραπεία της επιληψίας από τον Dr. Russell Wilder στην κλινική Mayo (Mayo Clinic) το 1923. Όπως συνήθως περιγράφεται στην επιστημονική βιβλιογραφία, η συνταγή της κλασικής κετογονικής δίαιτας ακολουθεί είτε ένα 4:1 ή 3:1 αναλογία λίπους προς πρωτεΐνη και υδατάνθρακες. Στο χρυσό πρότυπο 4:1, το 90% των θερμίδων προέρχεται από λίπος, 6% από πρωτεΐνες και μόνο 4% από πηγές υδατανθράκων.

Η κλασική κετογονική δίαιτα είναι ένα ατομικά προσαρμοσμένο πρόγραμμα διατροφής. Είναι μια δίαιτα με χαρακτηριστικά δομημένα γεύματα, που απαιτεί ζύγισμα γραμμαρίων των συστατικών της . Σχεδιάζονται συγκεκριμένα γευμάτα για να εξασφαλιστεί η διατροφική επάρκεια για την κάλυψη της κατάλληλης ανάπτυξης.

Οι αναλογίες της διατροφής (4:1 ή 3:1) μπορεί να προσαρμοστούν με βάση την έκβαση. Αυξάνεται για περισσότερο θεραπευτικό αποτέλεσμα ή μειώνεται για βελτιωμένη ανοχή.

Αδυνάτισμα Και Κλασική Κετογονική Δίαιτα

Η κλασική κετογονική δίαιτα είναι μια δίαιτα που το ποσοστό της διατροφής σε λιπαρά κυμαίνεται από 75-90% της ημερήσιας κάλυψης. Είναι μια θεραπευτική δίαιτα γενικότερα και ως θεραπευτική δίαιτα είναι μια τροποποιημένη διατροφή και δεν κάνει για τρόπο ζωής (LIFE STYLE). Τελευταία η κετογονική δίαιτα έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις στον χώρο του αδυνατίσματος. Αυτό φαντάζει λίγο οξύμωρο το λίπος να μειώνει το λίπος.

Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι η αρχή της κετογονικής δίαιτας είναι η μείωση του υδατάνθρακα και όχι η αύξηση του ποσοστού λίπους. Όποιο και να ήταν το ποσοστό λίπους της δίαιτας την κέτωση την προκαλεί η βαθειά έλλειψη του υδατάνθρακα. Αυτή η έλλειψη υδατάνθρακα είναι ο βασικός άξονας που κάνει την κετογονική δίαιτα (ανεξάρτητα του τύπου) να είναι το δυνατότερο μεταβολικό εργαλείο για το αδυνάτισμα. Στην κλασική κετογονική δίαιτα το μεγάλο ποσοστό σε λιπαρά υπάρχει για να ικανοποιεί της θερμιδικές ανάγκες, και να μην υπάρχει απώλεια βάρους.

Πολλά  δύσκολα σημεία θα πρέπει να απαντηθούν σχετικά με  με το τρόπο που δρα αλλά και πως έχουν παρουσιάσει την κετογονική δίαιτα στο αδυνάτισμα.

Η κλασική κετογονική δίαιτα, λόγο της δομής της έχει ένα σκεπτικισμό. Πολλά είναι τα θέματα που πρέπει κάποιος να γνωρίζει πριν την επιλέξει για αδυνάτισμα.

Ανορεξία

Αρχικά η μείωση του υδατάνθρακα είναι σαφές ότι οδηγεί τον οργανισμό στην στην καύση λίπους ως προς την αναζήτηση ενέργειας. Οι κετόνες προκαλούν από μόνες τους ανορεξία ενώ κι άλλες ουσίες όπως ορμόνες πχ. η χολοκυστοκινίνη – CCK συμμετέχουν σε αυτήν. Η κεντρογενής ανορεξία είναι οπωσδήποτε ένα όπλο στο αδυνάτισμα αλλά δεν είναι το πάν μιας και το αποτέλεσμα στην υγεία είναι αυτό που μετράει.

Καύση λίπους

Δευτερευόντως η καύση λίπους είναι ένα από τα βασικότερα σημεία στο αδυνάτισμα και ίσως το πιο σημαντικό. Τα ερωτηματικά που μπαίνουν εδώ είναι πολλά. Η διευκρίνιση πρέπει να γίνει στο εάν η κέτωση που δηλώνει την καύση λίπους οφείλεται στο πολύ λίπος της τροφής που έχουμε στην κλασική κετογονική ή στην καύση ήδη αποθηκευμένου λίπους. Με βάση την κύρια δομή της κλασικής κετογονικής το κυρίως λίπος που προκαλεί την κέτωση είναι το λίπος της τροφής μετά από κάποιες ημέρες από την έναρξη της δίαιτας. Εάν τώρα μειωθούν και οι συνολικές θερμίδες κάλυψης του οργανισμού τότε μιλάμε για άλλου τύπου δίαιτα και όχι κλασική κετογονική.

 
 

Η κλασική κετογονική δίαιτα είναι μια δίαιτα που την χρησιμοποιούμε εκεί που χρειαζόμαστε μακροχρόνια περίοδο κέτωσης χωρίς απώλεια βάρους.  Είναι μια δίαιτα που χρησιμοποιούν ευρέως οι Bodybuilders. Οι οποίοι αθλούνται καθημερινά και οι πιθανές παρενέργειες της κλασικής κετογονικής δίαιτας, ιδιαίτερα στο αιματολογικό προφίλ των λιπιδίων, αποσβένονται ως μετατροπή σε ενέργεια, για την ανάπτυξη και διατήρηση των μυών. Καθώς επίσης δεν είναι και παχύσαρκοι.  Στον απλό καθημερινό άνθρωπο με μικρό διαθέσιμο χρόνο για άθληση, δεν συμβαίνει αυτό και φυσικά η κλασική κετογονική δεν είναι η καλύτερη επιλογή στο αδυνάτισμα ως αυθέρετη δίαιτα χωρίς προγραμματισμό και έλεγχο.

Η κλασική κετογονική κάνει για αδυνάτισμα, όταν ελέγχουμε μεταβολικούς χρόνους και κάνουμε τους κατάλληλους χειρισμούς για την αποφυγή παρενεργειών. Γι’ αυτό θα πρέπει να εφαρμόζεται από ιατρό με εξειδίκευση στο αντικείμενο.